*Blog: Slechte toegankelijkheid maar goede service, kan dat? Jawel! #NS

Volgens mijn goede ervaringen van vandaag met de #NS en de Nieuwpoort kan het wel.

 

De #NS heeft vandaag wel heel erg goed meegeholpen om de treinreizen niet tot een drama te maken voor mij en voor mijn begeleider want die stresst net zo hard mee.

 

Er zijn treinen met een lage instap en met een hoge instap. En van station Duivendrecht weet ik dat ik er zo in kan rijden zonder begeleiding door de lage instap. Daarom hadden we niet van te voren begeleiding geregeld. We kwamen zelfs een kwartier, 10.20,  eerder dan gepland op het station aan, ruim op tijd dus. Doch bij station WTC Zuid bleek het een trein met een defect te zijn, we moesten eruit. Paniek shit met dit station had ik geen ervaring. De instap op dit station was inderdaad wat hoger en ik belandde met een niet al te zachte klap op het perron.

Hoe verder? Geen begeleiding geregeld! Op een station die ik niet ken. En we moeten om 11.30 in Den Haag zijn.

Ronald snelt naar de servicebalie en legt het probleem voor. +- 10 minuten later komt hij aanlopen met een smile, ze hebben het geregeld. We kunnen met de eerstvolgende trein naar Den Haag met begeleiding! We komen dan gewoon op tijd. Toppie #NS.

 

Zou eigenlijk altijd zo moeten werken. Dat je op het station vraagt of er begeleiding beschikbaar is zonder dat je altijd eerst van te voren daarover moet bellen. Dan kan je spontaner gebruik maken van de trein. Ik bedoel OOK. Niet dat ze dat gebel moeten afschaffen maar dat je daarnaast OOK spontaan de trein moet kunnen gebruiken. Dat je je dan spontaner kan gedragen zonder altijd op de tijd te moeten letten of dat geplan en geregel erbij. Want dat heb je al genoeg, de ervaringsdeskundige weet daar alles van. Het beste is natuurlijk alles toegankelijk zodat je gelijk net als anderen de trein kan gebruiken, but in the meantime.

 

Gelukkig dankzij de spontane medewerking van de #NS-begeleiders zaten we op tijd in de trein. Maar oh jee net voor Den Haag stonden we een hele tijd stil. Boosdoener, dezelfde defecte trein had voor vertraging gezorgd op het spoor want nu was er maar één beschikbaar. Stress! zouden we het halen?

Ja we stonden op tijd voor Nieuwpoort. Maar mijn scoot kon de lift niet in. De ligging van de lift en de plek van het poortje waren niet geschikt voor de scoot. Slecht toegankelijk dus want niet toegankelijk voor iedereen, scootmobielen uitgesloten. 3de stress moment. Maar goeie service verzachte het. De gastheer begeleidde mij via de ingang van de 2de kamer naar de perskamer. En hij was heel correct en uiterst vriendelijk. Maarrr … het bleef balen want, en daar kon hij niets aan doen, het duurde heel lang voordat de beveiligingsagent met ons mee kon en het werd wel een enorme omweg voordat ik in de perskamer terecht kon. Dus het gemak waarmee de anderen de perskamer bereikten zat er voor mij niet in. En toen we klaar waren, herhaalde het zelfde gebeuren weer alleen nu was de man van de beveiliging sneller.

 

Later toen we weer richting Amsterdam gingen, hadden we wederom niet de #NS begeleiding van te voren geregeld want ook daar verwachte ik de lage instap maar nee hoor veels te hoog! 4de stressmoment. Dus Ronald weer bellen. De mevrouw aan de lijn ging checken wat de eerstvolgende mogelijkheid was. 20 min wachten, veel minder dan een uur of langer. Toppie geen probleem. 2 nette beleefde dames zetten de oprit klaar en ik zat weer in de trein richting Amsterdam Duivendrecht. Daar aangekomen ging de service een beetje te ver want de begeleider pakte mijn stuur beet en zei dat hij wel zou sturen. 5de stressmoment. Dat wilde ik niet. Oh nee weer afhankelijk. Hij liet los.

 

Dus eigenlijk al met al, echt niet leuk al die slechte toegankelijkheid maar als de mensen zich maar correct blijven gedragen, je niet betuttelen en servicegericht blijven, dan valt met boosheid te dealen, en kan ik ook correct blijven, vind ik.

 


Reactie schrijven

Commentaren: 0

Some pictures of me and

Ronald en Caroll
Ronald en Caroll